top of page

Marie Beníčková

Odbornice na umělecké terapie a průkopnice psychosomatické muzikoterapie v ČR

SEKCE o MARII

S více než třicetiletou praxí kombinuji vědecký přístup s lidským porozuměním, což mi umožňuje pomáhat lidem najít rovnováhu mezi tělem, duší a myslí. Umění a hudba jsou pro mě neoddělitelnou součástí života, která přirozeně ovlivňuje i můj profesní přístup k terapii.

 

Jako spoluzakladatelka Akademie Alternativa a TEVA center a prezidentka MAUT – Mezinárodní asociace uměleckých terapií se zasazuji o legislativní uznání uměleckých terapií a jejich integraci do péče o duševní zdraví.

Mým posláním je šířit povědomí o uměleckých terapiích, nejen u nás, ale i v zahraničí. Chci, aby lidé pochopili jejich přínos pro duševní a celkové zdraví a věděli, jak důležité jsou v terapii, při řešení nejrůznějších zdravotních potíží i ve vzdělávání.

DSC_4701.jpg

KDO JSEM

Popularizátorka uměleckých terapií

Usiluji o šíření povědomí o uměleckých terapiích, které mají léčivou sílu a mohou transformovat životy. Mým cílem je přinést je mezi širší veřejnost i odborníky.

Průkopnice psychosomatické muzikoterapie v ČR

Propojuji vědecký přístup s diagnostikou a jedinečnou Werbeck metodou. Zaměřuji se na propojení muzikoterapie, pedagogiky a psychologie.

Dlouholetá speciální pedagožka

Dlouhodobě se věnuji práci s dětmi, které čelí psychickým problémům, stresu ve školním prostředí a problémům se školním prospěchem.

Pedagogická a akademická činnost a výzkum

Napsala jsem dvě knihy o muzikoterapii pro odborníky i širší veřejnost. Vedla jsem výzkumy zaměřené na umělecké terapie a jejich využití v praxi.

Podnikatelka a inovátorka

Jsem spoluzakladatelka Akademie Alternativa a sítě  TEVA center. Organizuji Světový festival uměleckých terapií.

Hlas uměleckých terapií v ČR a na Slovensku

Zasazuji se o legislativní zakotvení uměleckých terapií, zavedení profesionálních standardů a zajišťování bezpečnosti poskytovaných terapií.

marie-benickova-12.jpg

„Umělecké terapie nabízí přístup, který může změnit tisíce životů.“ - Marie

Můj příběh

Hudba a umění mě provázejí celý život. Vyrůstala jsem v rodině, kde hudba a umění byly součástí každodenního života. Od dětství jsem věděla, že hudba není jen něco, co posloucháme. Je to energie, která může člověku změnit život. A právě síla té energie mě učarovala.

Když jsem začala učit ve škole, setkala jsem se s dětmi, které se potýkaly s různými psychickými problémy a těžkostmi. Uvědomila jsem si, že hudba má neuvěřitelnou moc. Dokáže léčit, vytváří prostor pro vyjádření emocí a někdy dokáže změnit celý život. Měla jsem příležitost vidět, jak se děti, které měly problémy ve škole, díky hudbě otevřely a objevily nový smysl a radost z učení.

To mě přivedlo k rozhodnutí, že chci pomáhat lidem víc než jen jako učitelka. Muzikoterapie se pro mě stala cestou, jak propojit vědecký přístup s lidskou zkušeností. Pochopila jsem, že umění má sílu, kterou nelze podceňovat. Je to způsob, jak léčit duši, a dokonce i tělo. Hudba se stala nejen mým profesním nástrojem, ale i životním posláním.


Dnes už víc než 30 let spojuji muzikoterapii, pedagogiku a psychologii, abych mohla pomáhat lidem na jejich cestě k celistvosti a uzdravení. Jsem tu nejen jako terapeut, ale i jako průvodce, který naslouchá, chápe a podporuje každého, kdo se rozhodne vyhledat pomoc.

Věřím, že každý člověk má možnost objevit svou vnitřní sílu a najít rovnováhu. Hudba, pohyb a jiné umění mohou být tím, co na této cestě pomůže.

464522966_8430688587011612_3226069077313192659_n.jpg

„Umělecké terapie nabízí přístup, který může změnit tisíce životů.“ - Marie

Moje poslání

Pomáhám lidem nalézt rovnováhu a hlubší porozumění sobě skrze hudbu, pohyb a terapeutické vedení. Vytvářím prostor, kde se propojují věda, emoce a lidská zkušenost. Mým cílem je být průvodcem na cestě k celistvosti a uzdravení, naslouchat, chápat a podporovat každého člověka, který se rozhodne vyhledat pomoc.

Vzdělání
  • 2007 - 2012: Terapie zpěvem - pětiletý sebezkušenostní výcvik ve škole odhalení hlasu, Werbeck metoda

  • 2006: Pedagogická fakulta MU Brno- Ph.D. v oblasti muzikoterapie, disertační práce: „Problémy sluchové percepce z pohledu muzikoterapie“

  • 1998: Absolventský koncert - obor příčná flétna

  • 1993 - 1999: Pedagogická fakulta UK Praha - obor učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro ZŠ a SŠ, studijní zaměření: český jazyk a literatura, hudební výchova

  • 1989 - 1993: Gymnázium Tábor - specializace na živé jazyky

 

Profesní zkušenosti
  • Od 2007: Akademie Alternativa s.r.o - ředitelka a lektorka muzikoterapie

  • 2007 - 2011: ZUŠ - ředitelka školy

  • 2007: SAGAPO Bruntál - supervizorka muzikoterapie

  • 2006 - 2010: VOŠS Charitas - výuka muzikoterapie

  • od 2006: PdF UP v Olomouci - výuka muzikoterapie, didaktika hudební výchovy

  • 2004 - 2008: PdF MU Brno - výuka muzikoterapie v rámci celoživotního vzdělávání arteterapie

  • 2005 - 2009: PdF JU České Budějovice - výuka muzikoterapie, katedra Výchova ke zdraví

  • 2003 - 2005: PdF JU České Budějovice - odborná asistentka katedry hudební výchovy

  • 2001 - 2006: ZUŠ Oskara Nedbala v Táboře - učitelka hudební výchovy

  • 2000 - 2006: DÚSP Černovice u Tábora - supervizorka muzikoterapie

  • 1998 - 2001: ZŠ Tábor - učitelka 6. třídy, projekty zaměřené na reedukaci poruch učení a chování

  • 1994 - 1996: ZUŠ Brandýs nad Labem - Stará Boleslav

 

Profesní role a členství
  • Zakladatelka a ředitelka TEVA center - terapeutická centra zaměřená na umělecké terapie a podporu duševního zdraví

  • Zakladatelka a ředitelka Akademie Alternativa s.r.o – vzdělávání uměleckých terapeutů

  • Jednatelka za ČR (MAUT) v WFMT (Světová federace muzikoterapie)

  • Prezidentka a spoluzakladatelka MAUT – Mezinárodní asociace uměleckých terapií

  • Předsedkyně České hudební společnosti - Společnosti pro hudební terapii (ČHS-SPHT)

  • Členka sektorové rady pro vznik povolání muzikoterapeut a arteterapeut

 

Publikační činnost a výzkum
  • „Muzikoterapie a specifické poruchy učení“ (Grada 2011)

  • „Možnosti využití muzikoterapie při práci s žáky základní školy speciální“ - spoluautorka

  • „Hudba těla - česká muzikoterapeutická metodika“ (Speciální pedagogika, 2010)

  • Výzkumy zaměřené na efektivitu muzikoterapie v práci se žáky se specifickými poruchami učení, zaměření na školní úspěšnost a zlepšení kvality života dětí.

 

Další vzdělávání a certifikáty
  • Vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech hudební výchovy, českého jazyka, pedagogiky, speciální pedagogiky a terapie.

  • Tuzemská i zahraniční spolupráce - konzultace s odborníky v oblastech muzikoterapie, psychologie, pedagogiky a dramaterapie.


 

25.jpg
muzikoterapie-a-specificke-poruchy-uceni-5.jpg
MT.JPG
bottom of page